söndag 9 december 2012

Bak i byn

Var till byn och bakade med mamma förra helgen, vi bakade lussebullar, hårdbröd och pizzabullar.

Hårdbröd - julknäcke 10 bröd
10g jäst
2 dl kallt vatten
0,5 msk hel fänkål
1,5 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågsikt
2,5 - 3 dl vetemjöl

Topping:
sesanfrön
ev rosmarin

lös upp jästen i vattnet, stöt fänkålen grovt.
Vänd ner fänkål, salt och det mesta av mjölet i vätskan.
Arbeta samman till en deg, låt jäsa övertäckt där det inte drar i 1 timme.
Sätt ugnen på 200 grader, ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 10 lika stora bitar och kavla ut varje del till en rund kaka. Nagga bröden med gaffel.
Pensla med lite vatten och strö över sesamfrön och rosmarin.
Placera på plåtar med bakplåtspapper, grädda mitt i ugnen 8-10 minuter, låt svalna och hårdna på galler.

Jag tycker att det var för stark smak av fänkålen så nästa gång jag gör de ska jag minska fänkålen lite



Pizzabullar 20 stycken
10 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
125 gram mjukt smör
4 dl mjölk

Fyllning
1,5 dl chilisås
2 dl riven ost
2 dl strimlad skinka
oregano

Blanda mjöl, bakpulver och salt, klicka i och finfördela smöret.
Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg.
Kavla ut på mjölat bakbord och bred på chilisåsen, fördela skinkan och osten jämt över degen.
Avsluta med oregano, rulla ihop och skär i 20 bitar.
Ställ i pappersformar och grädda mitt i ugnen i 20 minuter i 200 grader.

Personligen tycker jag att det var för lite fyllning så mitt tips är att öka mängden fyllning :)















Lussebullar 35 st

50 gram jäst
100 gram smör
5 dl mjölk
250 gram kesella
2-3 påsar saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl
Russin
Ägg till pensling

Smula jästen, smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader och häll över jästen.
Tillsätt resten förutom russin och ägg, arbeta till en smidig deg och låt jäsa under bakduk ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader, ta upp degen på mjölat bakbord, dela i 35 bitar och baka ut till lussekatter.
Lägg på plåtar med bakplåtspapper, sätt dit russin och låt jäsa under duk i ytterligare 20 min. 
Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen 5-8 min och låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar